Organizačné útvary v priamej riadiacej pôsobnosti predsedu
Kancelária predsedu
Kancelária predsedu plní tieto úlohy:
- vykonáva odborné a organizačné práce súvisiace s výkonom funkcie predsedu úradu a podpredsedu úradu,
- koordinuje prípravu materiálov pre predsedu úradu a podpredsedu úradu súvisiacich s plnením jeho zákonných povinností,
- prerokúva s predsedom úradu a podpredsedom úradu dennú poštu a zodpovedá za včasný prenos úloh organizačným útvarom úradu podľa pokynov a rozhodnutí predsedu úradu a podpredsedu úradu a generálneho tajomníka služobného úradu,
- pripravuje pracovný program predsedu úradu a podpredsedu úradu,
- organizuje stretnutia predsedu úradu a podpredsedu úradu, resp. určené podujatia organizované úradom, zabezpečuje podklady na rokovanie predsedu úradu a podpredsedu úradu, najmä na OP, zabezpečuje a zodpovedá za prípravu OP, zhotovuje záznamy z rokovaní predsedu úradu a podpredsedu úradu, OP a iných porád, kontroluje plnenie úloh, ktoré vyplývajú z OP,
- zabezpečuje vypracovanie správ a stanovísk pre ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy, spolupracujúce organizácie a odpovede na listy osobne adresované predsedovi úradu a podpredsedovi úradu,
- spolupracuje s odbornými útvarmi zainteresovaných organizácií, vedeckými inštitúciami, vysokými školami, autorizovanými osobami a notifikovanými osobami, podnikateľskými subjektmi, orgánmi štátnej správy a s inými právnickými osobami a fyzickými osobami, ktoré môžu byť nápomocné pri zabezpečovaní plnenia úloh predsedu úradu a podpredsedu úradu,
- zostavuje plán zahraničných pracovných ciest predsedu úradu a podpredsedu úradu, predkladá návrhy na pracovné cesty predsedu úradu a podpredsedu úradu na rokovanie vlády SR, zabezpečuje podklady pre predsedu úradu a podpredsedu úradu a ich realizáciu, zabezpečuje archiváciu cestovných správ predsedu úradu a podpredsedu úradu,
- organizačne zabezpečuje prijatie zahraničných delegácií na úrovni predsedu úradu a podpredsedu úradu,
- plní úlohy súvisiace s výkonom protokolu v súlade s pravidlami diplomatického protokolu,
- v súlade s platnými predpismi vedie evidenciu odovzdaných a prijatých darov predsedovi úradu a podpredsedovi úradu,
- zabezpečuje vypracovanie Koncepcie štátnej politiky technickej normalizácie, metrológie, kvality, posudzovania zhody a akreditácie za schválené obdobie a ročne vyhodnocuje jej plnenie v spolupráci s odbornými útvarmi a zainteresovanými organizáciami v pôsobnosti úradu,
- spolupracuje s odbornými organizačnými útvarmi a zainteresovanými organizáciami pri vypracovaní výročných správ úradu a zabezpečuje ich zverejňovanie v zmysle uznesenia vlády SR č. 1189/2001, týkajúceho sa vypracovania výročných správ,
- vedie komplexnú evidenciu uznesení vlády SR a sleduje plnenie úloh z nich vyplývajúcich,
- zabezpečuje úlohy súvisiace s agendou Cyklotrónového centra Slovenskej republiky,
- zabezpečuje činnosť centrálnej podateľne úradu,
- v súčinnosti s oddelením informatiky spravuje elektronickú schránku úradu a s tým súvisiace činnosti,
- zabezpečuje agendu poskytovania zasadacích miestností úradu na Štefanovičovej ulici 3 a s tým súvisiace činnosti,
- poskytuje informácie v mene úradu podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám a vykonáva ďalšie činnosti podľa tohto zákona na základe kontinuálnej spolupráce so všetkými organizačnými útvarmi úradu,
- vydáva rozhodnutia o odmietnutí žiadostí o poskytnutie informácií podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám,
- koordinuje a zabezpečuje styk s verejnosťou,
- zverejňuje informácie o aktivitách úradu na webovom sídle úradu na základe spolupráce so všetkými organizačnými útvarmi úradu,
- zodpovedá za pružnú a účinnú medializáciu aktuálnej problematiky úradu, propaguje kladné výstupy a strategické zámery jednotlivých organizačných útvarov v spolupráci so zástupcami médií,
- riadi a zodpovedá za prezentáciu úradu a organizácií v zriaďovateľskej a zakladateľskej pôsobnosti úradu na webovom sídle úradu a koordinuje prezentáciu organizácií v zriaďovateľskej a zakladateľskej pôsobnosti úradu,
- vypracúva v súčinnosti s kompetentnými zamestnancami úradu a organizáciami v zriaďovateľskej a zakladateľskej pôsobnosti úradu stanoviská k odborným materiálom uverejneným v tlači a zostavuje a zverejňuje odpovede na zverejnené informácie na základe pokynu predsedu úradu a podpredsedu úradu,
- vydáva aktuálne správy pre tlačové agentúry a žurnalistov tlačových a elektronických médií, pripravuje tlačové besedy na aktuálne témy na základe kontinuálnej spolupráce s organizačnými útvarmi úradu,
- zodpovedá za vypracovanie a realizáciu korporátnej identity, vydávanie periodík, tvorbu účelových a propagačných materiálov (publikácií, bulletinov a pozvánok), koordinuje spoluprácu s externými dodávateľmi v oblasti komunikácie a PR,
- vedie príručnú registratúru odboru kancelárie predsedu podľa interného predpisu, ktorým sa vydáva registratúrny poriadok a registratúrny plán úradu,
- vypracováva návrhy zmlúv vo zverenej oblasti v spolupráci s kanceláriou generálneho tajomníka služobného úradu,
- v rámci svojej činnosti zodpovedá za plnenie uznesení vlády SR,
- v rámci svojej činnosti zabezpečuje ochranu a zodpovedá za bezpečnosť osobných údajov,
- garantuje podporu pre vybudovanie, implementovanie, udržiavanie a trvalé zlepšovanie systému manažérstva proti korupcii v súlade s normou STN ISO 37001:2019,
- zodpovedá za plánovanie, riadenie a trvalé zlepšovanie procesov systému manažérstva kvality a systému manažérstva proti korupcii kancelárie predsedu,
- spolupracuje pri vypracúvaní interných riadiacich aktov súvisiacich so zavádzaním systému manažérstva kvality a systému manažérstva proti korupcii kancelárie predsedu,
- plní ďalšie úlohy podľa pokynov predsedu a podpredsedu úradu.
Útvar kontroly
- Útvar kontroly plní úlohy v oblasti riadenia a výkonu finančnej kontroly na mieste v rozsahu pôsobnosti vymedzenej osobitným predpisom, ako aj riadenia a výkonu vnútornej kontroly v rozsahu pôsobnosti úradu, hospodárenia s prostriedkami štátneho rozpočtu a s prostriedkami Európskej únie (ďalej len „EÚ“).
- Útvar kontroly má postavenie samostatného útvaru v priamej riadiacej pôsobnosti predsedu úradu. V súvislosti s výkonom základnej finančnej kontroly a administratívnej finančnej kontroly plní vo vzťahu k zamestnancom útvaru kontroly funkciu vedúceho zamestnanca riaditeľ kancelárie predsedu.
- Útvar kontroly plní tieto úlohy:
- riadi, koordinuje, plánuje a vykonáva kontrolnú činnosť zameranú na dodržiavanie zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov, interných riadiacich aktov úradu a iných aktov riadenia v služobnom úrade a v organizáciách v pôsobnosti úradu podľa zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov a podľa zákona o finančnej kontrole a audite,
- zostavuje Plán kontrolnej činnosti úradu na I. a II. polrok v spolupráci s ostatnými organizačnými útvarmi úradu,
- zabezpečuje a vyhodnocuje plnenie Plánu kontrolnej činnosti úradu,
- navrhuje zloženie kontrolných skupín, zameranie a program na vykonanie kontroly,
- kontroluje plnenie opatrení prijatých na odstránenie nedostatkov zistených vlastnou kontrolnou činnosťou a inými štátnymi orgánmi kontroly,
- vedie centrálnu evidenciu sťažností podľa zákona č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sťažnostiach“) a centrálnu evidenciu petícií podľa zákona č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o petičnom práve“),
- prijíma a eviduje sťažnosti podľa zákona o sťažnostiach, oznámenia, podnety právnických osôb a fyzických osôb a petície občanov podané úradu,
- zabezpečuje prešetrenie a vybavenie sťažností a petícií podľa zákona o sťažnostiach, resp. o petičnom práve alebo ich postúpi na prešetrenie vecne príslušnému útvaru úradu alebo inému orgánu štátnej správy,
- zabezpečuje vybavenie oznámení a podnetov právnických osôb a fyzických osôb alebo ich postúpi na vybavenie vecne príslušnému útvaru úradu, resp. inému orgánu štátnej správy,
- vykonáva poučenia zamestnancov, ktorí sú poverení kontrolnou činnosťou v úrade a v organizáciách v pôsobnosti úradu,
- metodicky usmerňuje a koordinuje činnosti zabezpečujúce fungovanie vnútorného kontrolného systému úradu a organizácií v pôsobnosti úradu,
- zabezpečuje podmienky pre činnosť iných subjektov kontrolnej činnosti, ako sú Najvyšší kontrolný úrad SR (ďalej len „NKÚ SR“), MF SR, sekcia kontroly a prevencie korupcie Úradu vlády SR (ďalej len „ SPK ÚV SR“) a pod. na úrade,
- zabezpečuje informovanosť iných subjektov kontrolnej činnosti (NKÚ SR, MF SR, SPK ÚV SR a pod.) o plnení opatrení prijatých na odstránenie zistených nedostatkov,
- vypracováva ročnú správu o vybavení sťažností a petícií a správu o kontrolnej činnosti úradu za kalendárny rok,
- kontroluje vecné plnenie úloh vyplývajúcich z vybraných uznesení vlády SR zabezpečovaných úradom,
- zodpovedá za plánovanie, riadenie a trvalé zlepšovanie procesov systému manažérstva kvality a systému manažérstva proti korupcii útvaru kontroly,
- spolupracuje pri vypracúvaní interných riadiacich aktov súvisiacich so zavádzaním systému manažérstva kvality a systému manažérstva proti korupcii v oblasti výkonu kontrolnej činnosti,
- zodpovedá v rámci svojej činnosti za prípravu podkladov k sprístupneniu informácií podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám,
- v rámci svojej činnosti zodpovedá za plnenie uznesení vlády SR,
- v rámci svojej činnosti zabezpečuje ochranu a zodpovedá za bezpečnosť osobných údajov,
- vedie príručnú registratúru útvaru kontroly podľa interného predpisu, ktorým sa vydáva registratúrny poriadok a registratúrny plán úradu,
- plní ďalšie úlohy podľa pokynov predsedu úradu.
Útvar vnútorného auditu
-
Útvar vnútorného auditu má postavenie samostatného útvaru, ktorý je organizačne priamo podriadený predsedovi úradu, funkčne a organizačne oddelený a nezávislý od iných organizačných útvarov a od výkonu finančnej kontroly.
-
V súvislosti s výkonom základnej finančnej kontroly a administratívnej finančnej kontroly plní vo vzťahu k zamestnancom útvaru vnútorného auditu funkciu vedúceho zamestnanca riaditeľ kancelárie predsedu.
-
Útvar vnútorného auditu je pri výkone svojej činnosti viazaný ústavou SR, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi. Útvar vnútorného auditu vykonáva vnútorný audit ako súhrn nezávislých, objektívnych, overovacích, hodnotiacich, uisťovacích a konzultačných činností zameraných na zdokonaľovanie riadiacich a kontrolných procesov so zohľadnením medzinárodne uznávaných audítorských štandardov.
-
Útvar vnútorného auditu plní za predpokladu splnenia podmienok vyplývajúcich pre vnútorného audítora a útvar vnútorného auditu z ustanovení § 10 ods. 3 a § 16 ods. 1 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite tieto úlohy:
-
vykonáva vnútorný audit v úrade a v organizáciách v pôsobnosti úradu v súlade so zákonom o finančnej kontrole a audite,
-
na základe rozhodnutia predsedu úradu identifikuje povinnú osobu v zmysle zákona o finančnej kontrole a audite a termín vykonania vnútorného auditu,
-
vypracúva na základe objektívneho hodnotenia rizík, ktoré vyplývajú z činnosti povinných osôb, strednodobý plán vnútorných auditov a ročný plán vnútorných auditov,
-
v odôvodnených prípadoch, najmä pri podozrení na výskyt nepredvídaných rizík, ktoré by mohli negatívne ovplyvniť činnosť úradu, môže na základe rozhodnutia predsedu úradu alebo s jeho súhlasom vykonať vnútorný audit, ktorý nebol v ročnom pláne,
-
jeho povinnosťou je zaslať MF SR a NKÚ SR schválené plány vnútorného auditu najneskôr do 31. januára príslušného roka,
-
vypracúva ročnú správu o vykonaných vnútorných auditoch za predchádzajúci rok, ktorú je povinný po jej schválení predsedom úradu zaslať do konca februára príslušného roka MF SR a Výboru pre vnútorný audit a vládny audit,
-
vypracúva program každého vnútorného auditu a predkladá ho predsedovi úradu na schválenie,
-
vykonáva nezávislú, objektívnu, overovaciu, hodnotiacu, uisťovaciu a konzultačnú činnosť,
-
po vykonaní vnútorného auditu vypracúva v prípade zistenia nedostatkov návrh správy alebo návrh čiastkovej správy z vykonaného vnútorného auditu, ak nedostatky neboli zistené, vypracúva správu z vykonaného vnútorného auditu,
-
v správe vyhodnotí opodstatnenosť námietok podaných povinnou osobou, opodstatnené námietky zohľadní v správe a neopodstatnenosť ostaných námietok odôvodní v správe a správu z vnútorného auditu odovzdá vedúcemu povinnej osoby a predsedovi úradu,
-
odovzdáva správu z vnútorného auditu orgánom činným v trestnom konaní alebo orgánom príslušným podľa osobitných predpisov v prípade, ak výsledok vnútorného auditu zakladá podozrenie z trestnej činnosti alebo ak jeho riešenie patrí do pôsobnosti orgánov príslušných podľa osobitých predpisov,
-
navrhuje na základe zistených výsledkov auditu opatrenia na nápravu zistených nedostatkov a odporúčania pre povinnú osobu na zdokonalenie vnútorného kontrolného systému a na predchádzanie alebo zmiernenie rizík, nahlasuje porušenie finančnej disciplíny na Úrad vládneho auditu v súlade s osobitným zákonom,
-
vyžaduje od povinnej osoby, aby prijala v určenej lehote opatrenia na nápravu nedostatkov uvedených v čiastkovej správe alebo v správe a odstránila príčiny ich vzniku a následne v určenej lehote predložila písomný zoznam splnených opatrení, ak prijaté opatrenia nie sú účinné , vyžaduje od povinnej osoby ich prepracovanie a predloženie nového písomného zoznamu splnených opatrení, zodpovedá v rámci svojej činnosti za prípravu podkladov k sprístupneniu informácií podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám,
-
v rámci svojej činnosti zodpovedá za plnenie uznesení vlády SR,
- v rámci svojej činnosti zabezpečuje ochranu a zodpovedá za bezpečnosť osobných údajov,
- zodpovedá za plánovanie, riadenie a trvalé zlepšovanie procesov systému manažérstva kvality a systému manažérstva proti korupcii útvaru vnútorného auditu,
- spolupracuje pri vypracúvaní interných riadiacich aktov súvisiacich so zavádzaním systému manažérstva kvality a systému manažérstva proti korupcii v oblasti výkonu vnútorného auditu,
- vedie príručnú registratúru útvaru vnútorného auditu podľa interného predpisu, ktorým sa vydáva registratúrny poriadok a registratúrny plán úradu,
-
plní ďalšie úlohy vyplývajúce z príslušných všeobecne záväzných právnych predpisov.
Odbor kvality a projektového riadenia
Odbor kvality a projektového riadenia plní tieto úlohy:
-
navrhuje koncepciu štátnej politiky kvality SR, jej aktivity, plní povinnosti a uplatňuje práva úradu z nej vyplývajúce,
-
metodicky usmerňuje a koordinuje aktivity vyplývajúce zo štátnej politiky kvality SR,
-
spolupracuje s odbornými útvarmi ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy, orgánmi verejnej správy, vedeckými inštitúciami, vysokými školami, autorizovanými osobami, podnikateľskými subjektmi, inými právnickými osobami a fyzickými osobami a zainteresovanými organizáciami, ktoré môžu byť nápomocné
pri zabezpečovaní úloh štátnej politiky kvality SR, -
zabezpečuje a koordinuje činnosť Rady Národného programu kvality SR ,
-
koordinuje a metodicky zabezpečuje súťaž „Národná cena SR za kvalitu“ a súťaž „Národná cena SR za spoločenskú zodpovednosť“,
-
zabezpečuje vzdelávaciu činnosť pre účastníkov súťaže „Národná cena SR za kvalitu“ a súťaže „Národná cena SR za spoločenskú zodpovednosť“,
-
zabezpečuje posudzovateľskú činnosť pre účastníkov súťaže „Národná cena SR za kvalitu“ a súťaže „Národná cena SR za spoločenskú zodpovednosť“,
-
koordinuje a metodicky zabezpečuje súťaž „Top manažéri kvality“,
-
koordinuje a metodicky zabezpečuje súťaž „Cena za najlepší príspevok v oblasti kvality“,
-
koordinuje a organizačne zabezpečuje proces hodnotenia a odovzdávania ocenení v rámci súťaží „Národná cena SR za kvalitu“, Národná cena SR za spoločenskú zodpovednosť“, „Top manažéri kvality“ a „Cena za najlepší príspevok v oblasti kvality“,
-
zabezpečuje činnosť CAF centra ako poradenského, konzultačného a vzdelávacieho centra pre organizácie verejnej správy v oblasti manažérstva kvality,
-
poskytuje základné poradenstvo pri implementácii modelov a nástrojov manažérstva kvality v organizáciách verejnej správy,
-
zabezpečuje poradenskú a posudzovateľskú činnosť v oblasti implementácie nástrojov a modelov kvality v organizáciách verejnej správy,
-
organizuje vzdelávacie aktivity v oblasti kvality pre organizácie verejnej správy,
-
zabezpečuje vypracovanie odborných metodík a odborných štúdií o aktuálnych témach v oblasti kvality určených pre potreby verejnej správy,
-
zverejňuje informácie o nástrojoch, modeloch a metodikách týkajúcich sa manažérstva kvality na webovej stránke Kvalita verejnej správy,
-
metodicky a organizačne zabezpečuje národnú alebo medzinárodnú konferenciu o kvalite a spoločenskej zodpovednosti,
-
pôsobí ako národný organizátor Externej spätnej väzby modelu CAF (CAF External Feedback) a udeľuje titul „Efektívny používateľ modelu CAF“ organizáciám verejnej správy,
-
zabezpečuje školiacu, poradenskú a hodnotiteľskú činnosť vo vzťahu k Externej spätnej väzbe modelu CAF a udeľovaniu titulu „Efektívny používateľ modelu CAF“,
-
pôsobí ako Národný korešpondent modelu CAF (Spoločný systém hodnotenia kvality) v SR,
-
zastupuje SR v Expertnej pracovnej skupine modelu CAF v rámci Európskeho inštitútu verejnej správy (European Institute of Public Administration),
-
sleduje vývoj a riešenie problematiky manažérstva kvality v zahraničí a získané poznatky uplatňuje pri riadení rozvoja slovenskej verejnej správy v danej oblasti,
-
zodpovedá za zavedenie, udržiavanie a trvalé zlepšovanie systému manažérstva kvality na úrade podľa normy STN EN ISO 9001: 2016,
-
zodpovedá za plánovanie, riadenie a trvalé zlepšovanie procesov systému manažérstva kvality úradu v súlade s normou STN EN ISO 9001: 2016,
-
koordinuje jednotlivé organizačné útvary pri vybudovaní, implementovaní, udržiavaní a trvalom zlepšovaní systému manažérstva kvality,
-
zodpovedá za riadenie dokumentov a záznamov systému manažérstva kvality,
-
spracúva a predkladá správu o fungovaní systému manažérstva kvality pre preskúmanie manažmentom,
-
spracúva a predkladá Záznam z preskúmania manažmentom,
-
zodpovedá za riadenie nezhôd, nápravných opatrení a za proces interných auditov v rámci systému manažérstva kvality,
-
koordinuje činnosť interných a externých audítorov systému manažérstva kvality,
-
zodpovedá za plánovanie, riadenie a trvalé zlepšovanie procesov systému manažérstva proti korupcii odboru kvality a projektového riadenia,
-
spolupracuje pri vypracúvaní interných riadiacich aktov súvisiacich so zavádzaním systému manažérstva proti korupcii v oblasti kvality a projektového riadenia,
-
zodpovedá za činnosti spojené s certifikáciou prekladateľských služieb podľa normy ISO 17100 v SR a v spolupráci s Rakúskym normalizačným ústavom (Austrian Standards plus Certification),
-
koordinuje výkon činností súvisiacich so vznikom, implementáciou, monitorovaním a vyhodnotením projektov,
-
izodpovedá za plánovanie, čerpanie finančných prostriedkov a implementáciu projektov v pôsobnosti úradu,
-
zabezpečuje proces prípravy, spracovania a administrácie žiadostí o nenávratný finančný príspevok,
-
usmerňuje a spolupracuje s ostatnými organizačnými útvarmi pri realizácii aktivít projektov,
-
zabezpečuje prípravu a vypracovanie žiadostí o platbu a ich predkladanie na riadiaci orgán,
-
zabezpečuje monitoring, kontrolu a vyhodnocovanie efektívneho využívania zdrojov a napĺňanie merateľných ukazovateľov v súlade so zmluvou o NFP,
-
pre zabezpečenie realizácie aktivít projektu navrhuje zostavenie pracovných tímov z jednotlivých organizačných útvarov úradu,
-
metodicky usmerňuje dodržiavanie postupov projektového riadenia
-
komunikuje s poskytovateľom pomoci alebo riadiacim orgánom v rámci prípravy a implementácie projektov,
-
komunikuje jednotlivé projekty s vecne príslušnými organizačnými útvarmi úradu, ministerstvami a ostatnými orgánmi štátnej správy,
-
za úrad zabezpečuje koordináciu realizácie projektov a vykonáva dohľad nad ich obsahovým, termínovým a kvalitatívnym plnením,
-
zabezpečuje spracúvanie návrhu zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti kvality a podieľa sa na ich príprave po vecnej a obsahovej stránke do legislatívneho procesu v úzkej súčinnosti s odborom legislatívy,
-
vypracováva návrhy zmlúv vo zverenej oblasti v spolupráci s kanceláriou generálneho tajomníka služobného úradu,
-
zodpovedá v rámci svojej činnosti za prípravu podkladov k sprístupneniu informácií podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám,
-
v rámci svojej činnosti zodpovedá za plnenie uznesení vlády SR,
-
v rámci svojej činnosti zabezpečuje ochranu a zodpovedá za bezpečnosť osobných údajov,
-
vedie príručnú registratúru odboru kvality a projektového riadenia podľa interného predpisu, ktorým sa vydáva registratúrny poriadok a registratúrny plán úradu,
-
plní ďalšie úlohy podľa pokynov predsedu úradu a podpredsedu úradu.
Odbor technickej normalizácie
- Odbor technickej normalizácie sa člení na oddelenie technickej normalizácie, oddelenie národného informačného strediska pre technickú normalizáciu a oddelenie medzinárodnej spolupráce pre technickú normalizáciu.
- Odbor technickej normalizácie plní tieto úlohy:
- navrhuje hlavné smery, koncepciu štátnej politiky a program rozvoja technickej normalizácie v SR v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1025/2012 z 25. októbra 2012 o európskej normalizácii (ďalej len „nariadenie o európskej normalizácii“) a v súlade so zákonom č. 60/2018 Z. z.,
- plní úlohy vyplývajúce z koncepcie štátnej politiky v oblasti technickej normalizácie a programu rozvoja skúšobníctva, technickej normalizácie a metrológie (Metodické usmernenie - Rozvoj skúšobníctva, technickej normalizácie a metrológie, ďalej len „RSTNaM“),
- vykonáva funkciu NNO v súlade s požiadavkami európskych normalizačných organizácií: Európskeho výboru pre normalizáciu (ďalej len „CEN“), Európskeho výboru pre normalizáciu v elektrotechnike (ďalej len „CENELEC“), Európskeho inštitútu pre telekomunikačné normy (ďalej len „ETSI“) a s činnosťou medzinárodných normalizačných organizácií Medzinárodnej organizácie pre normalizáciu (ďalej len „ISO“) a Medzinárodnej elektrotechnickej komisie (ďalej len „IEC“),
- mesačne schvaľuje plán technickej normalizácie, ktorý obsahuje úlohy na tvorbu slovenských technických noriem (ďalej len „STN“) a technických normalizačných informácií (ďalej len „TNI“) podľa § 8 ods. 2 a ods. 3 zákona č. 60/2018 Z. z. (ďalej len „plán TN“),
- spracúva podklady a pripravuje stanoviská k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov iných rezortov, ktoré súvisia s činnosťou technickej normalizácie,
- odborne zodpovedá a predkladá odboru legislatívy podklady a zdôvodnenia k výkladu zákona č. 60/2018 Z. z.,
- zabezpečuje monitorovanie, vedenie a aktualizáciu zoznamu STN uvádzaných v právnych predpisoch po ich publikovaní v Zbierke zákonov SR,
- schvaľuje návrhy na vymenovanie členov do Rady pre technickú normalizáciu a do národných technických komisií (ďalej len „TK“) vrátane ich subkomisií v oblasti technickej normalizácie a predkladá ich predsedovi úradu,
- spracúva materiály určené zákonom č. 60/2018 Z. z. a zodpovedá za zverejňovanie informácií podľa zákona č. 60/2018 Z. z. na webovom sídle úradu,
- zabezpečuje činnosť Terminologickej komisie úradu,
- spolupracuje s odborom skúšobníctva a európskych záležitostí v oblasti programov zahraničnej pomoci, spracovania projektov na čerpanie prostriedkov z európskych fondov a iných programov aj v rámci dvojstranných zmlúv,
- vydáva Vestník úradu,
- na základe písomného upozornenia orgánu štátnej správy sa vyjadruje k uvedeniu odkazu na STN v texte návrhu všeobecne záväzného právneho predpisu podľa § 3 ods. 13 zákona č. 60/2018 Z. z.,
- po prerokovaní s príslušným ministerstvom alebo odborom skúšobníctva a európskych záležitostí určí a oznámi STN vhodnú na posudzovanie zhody vo Vestníku úradu,
- zodpovedá za organizačné a technické zabezpečenie seminárov, školení a konferencií pre odbornú verejnosť, zasadnutí TK a zasadnutí technických orgánov medzinárodných a európskych normalizačných organizácií,
- zodpovedá za tvorbu a evidenciu zoznamu hodnotení riešiteľov normalizačných úloh,
- spolupracuje s odborom legislatívy pri vypracúvaní stanovísk k rozkladom a odvolaniam podaným v správnom konaní,
- spracúva návrhy zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov týkajúcich sa činnosti odboru technickej normalizácie a podieľa sa na ich príprave po vecnej a obsahovej stránke do legislatívneho procesu v úzkej súčinnosti s odborom legislatívy
- pripravuje podklady k uplatneniu pripomienky k návrhom zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov iných rezortov v rámci medzirezortného pripomienkového konania týkajúcich sa technickej normalizácie,
- zodpovedá za plánovanie, riadenie a trvalé zlepšovanie procesov systému manažérstva kvality a systému manažérstva proti korupcii v oblasti tvorby technických noriem,
- spolupracuje pri vypracúvaní interných riadiacich aktov súvisiacich so zavádzaním systému manažérstva kvality a systému manažérstva proti korupcii v oblasti tvorby technických noriem,
- vypracováva návrhy zmlúv vo zverenej oblasti v spolupráci s kanceláriou generálneho tajomníka služobného úradu,
- zodpovedá v rámci svojej činnosti za prípravu podkladov k sprístupneniu informácií podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám,
- začína správne konanie v prípade podozrenia z porušenia zákona č. 60/2018 Z. z.,
- pripravuje návrhy rozhodnutí predsedu úradu v prvom stupni vo veci porušenia zákona č. 60/2018 Z. z.,
- prijíma žiadosti o udelenie súhlasu a udeľuje súhlas na odplatné a bezodplatné citovanie časti STN alebo časti TNI podľa § 14 ods. 5 a 6 zákona č. 60/2018 Z. z.,
- v rámci svojej činnosti zodpovedá za plnenie uznesení vlády SR,
- v rámci svojej činnosti zabezpečuje ochranu a zodpovedá za bezpečnosť osobných údajov,
- vedie príručnú registratúru odboru technickej normalizácie podľa interného predpisu, ktorým sa vydáva registratúrny poriadok a registratúrny plán úradu,
- plní ďalšie úlohy podľa pokynov predsedu úradu.
- Oddelenie technickej normalizácie zahŕňa útvary: útvar strojárstva, útvar elektrotechniky, útvar stavebníctva, útvar chémie a životného prostredia a útvar podpory technickej normalizácie. Oddelenie technickej normalizácie (okrem útvaru podpory technickej normalizácie) plní úlohy v oblasti technickej normalizácie súvisiacej s tvorbou a prijatím STN a TNI v nadväznosti na koncepcie a strategické smerovanie technickej normalizácie na národnej, európskej a medzinárodnej úrovni, a to najmä:
- zúčastňuje sa na riešení úloh v oblasti technickej normalizácie na celoštátnej úrovni v súlade s koncepciou technickej normalizácie na európskej a medzinárodnej úrovni,
- zodpovedá za normalizačnú činnosť v oblastiach strojárstva, stavebníctva, elektrotechniky a telekomunikácií, chémie a životného prostredia a v ďalších oblastiach,
- vypracúva kritériá na tvorbu STN a TNI v štátnom jazyku a po ich schválení v RTN ich zverejňuje na webovom sídle úradu,
- sleduje tvorbu európskych noriem a priebežne ich zaraďuje do plánu TN,
- zabezpečuje a odsúhlasuje podklady na zostavovanie plánu TN v nadväznosti na termínové plnenie prijatia európskych noriem a na požiadavky zainteresovaných strán,
- schvaľuje návrhy STN a TNI, ich zmeny, opravy a zrušenia,
- spracúva podklady pre fakturáciu normalizačných úloh plánu TN (potvrdzovanie vecnej správnosti faktúr za plnenie úloh plánu TN vrátane návrhov na sankcie),
- zabezpečuje kontrolu prvých a konečných návrhov STN a TNI pred ich prijatím z hľadiska ich úplnosti a správnosti podľa platných metodík a zodpovedá za jazykovú a terminologickú správnosť konečných návrhov STN a TNI na základe predložených dokladov od spracovateľa a zabezpečuje úpravu konečných návrhov technických noriem pred ich predložením na technické spracovanie,
- zabezpečuje výber spracovateľov v zmysle zákona o verejnom obstarávaní a metodického usmernenia RSTNaM,
- predkladá plán práce pôvodných STN Rade pre technickú normalizáciu,
- spolupracuje so zainteresovanými stranami napr. vedeckými inštitúciami, vysokými školami, autorizovanými a notifikovanými osobami, podnikateľskými subjektmi, orgánmi štátnej správy a inými právnickými a fyzickými osobami pri zabezpečovaní úloh technickej normalizácie,
- metodicky riadi činnosť TK vrátane subkomisií a pracovných skupín v súlade s platným Štatútom a rokovacím poriadkom technických komisií, zabezpečuje vypracúvanie a aktualizáciu dokumentov týkajúcich sa činnosti TK, evidenciu členov v IS BINOR, prípravu rokovaní,
- vypracúva návrhy na vymenovanie členov do TK vrátane ich subkomisií v oblasti technickej normalizácie a predkladá ich riaditeľovi odboru technickej normalizácie,
- vypracováva metodické postupy a iné dokumenty na normalizačnú činnosť v súlade so smernicami a pokynmi medzinárodných a európskych normalizačných organizácií,
- v spolupráci so zainteresovanou stranou organizuje a metodicky zabezpečuje preverovanie, či obsah pôvodnej STN a TNI je v súlade s dosiahnutým stupňom rozvoja vedy a techniky,
- komplexne zabezpečuje činnosť Rady pre technickú normalizáciu,
- zabezpečuje prednáškovú, publikačnú a poradenskú činnosť vo vymedzenom rozsahu,
- zodpovedá za plánovanie, riadenie a trvalé zlepšovanie procesov systému manažérstva kvality v oblasti činností technickej normalizácie,
- spolupracuje pri vypracúvaní interných riadiacich aktov súvisiacich so zavádzaním systému manažérstva kvality v oblasti činností technickej normalizácie,
- vypracováva návrhy zmlúv vo zverenej oblasti v spolupráci s kanceláriou generálneho tajomníka služobného úradu,
- zodpovedá v rámci svojej činnosti za prípravu podkladov k sprístupneniu informácií podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám,
- v rámci svojej činnosti zabezpečuje ochranu a zodpovedá za bezpečnosť osobných údajov,
- pripravuje podklady k návrhom zákonov a k ostatným všeobecne záväzným právnym predpisom,
- vedie príručnú registratúru podľa interného predpisu, ktorým sa vydáva registratúrny poriadok a registratúrny plán úradu
- plní ďalšie úlohy podľa pokynov predsedu úradu, riaditeľa odboru technickej normalizácie.
- Útvar podpory technickej normalizácie plní nasledovné úlohy:
- azabezpečuje evidenciu úloh do plánu TN vrátane spracúvania podkladov a termínového zabezpečenia,
- vypracúva mesačné zostavy plánu TN na schválenie a zabezpečuje ich zverejnenie na webovom sídle úradu,
- vypracúva návrhy zmlúv na tvorbu STN a TNI s externými spracovateľmi, vedie ich evidenciu a zabezpečuje ich aktualizáciu v administratívnom systéme úradu,
- zabezpečuje evidenciu konečných návrhov STN a TNI v informačnom systéme BINOR,
- spracúva podklady pre fakturáciu úloh plánu TN (potvrdzovanie vecnej správnosti faktúr za plnenie úloh plánu TN vrátane návrhov na sankcie) a zabezpečuje spracovanie výstupov z oblasti plánu TN pre potreby odboru TN a potreby úradu,
- vypracováva metodické postupy a iné dokumenty na normalizačnú činnosť,
- zabezpečuje prednáškovú, publikačnú a poradenskú činnosť vo vymedzenom rozsahu,
- zodpovedá za plánovanie, riadenie a trvalé zlepšovanie procesov systému manažérstva kvality v oblasti plánovania a tvorby STN a TNI,
- vypracováva návrhy zmlúv vo zverenej oblasti v spolupráci s kanceláriou generálneho tajomníka služobného úradu,
- zodpovedá v rámci svojej činnosti za prípravu podkladov k sprístupneniu informácií podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám,
- v rámci svojej činnosti zabezpečuje ochranu a zodpovedá za bezpečnosť osobných údajov,
- vedie príručnú registratúru oddelenia technickej normalizácie podľa interného predpisu, ktorým sa vydáva registratúrny poriadok a registratúrny plán úradu,
- plní ďalšie úlohy podľa pokynov predsedu úradu a riaditeľa odboru technickej normalizácie.
- Oddelenie národného informačného strediska pre technickú normalizáciu plní úlohy v oblasti technickej normalizácie súvisiacej s poskytovaním noriem a iných publikácií a činnosťami Národného informačného strediska pre technickú normalizáciu, a to najmä:
- zabezpečuje činnosti Národného informačného strediska pre technickú normalizáciu a služby súvisiace s poskytovaním STN, TNI a iných technických noriem za úhradu a zabezpečuje kontakt s používateľmi a sledovanie ich požiadaviek,
- poskytuje rešeršné služby a informácie o STN, TNI a iných technických normách v Infocentre úradu,
- vkladá termíny a definície do terminologickej databázy,
- zvyšuje povedomie verejnosti o technickej normalizácii, a to najmä prostredníctvom sociálnych sietí,
- posudzuje žiadosti o udelenie súhlasu na citovanie časti STN alebo časti TNI a pripravuje podklady na udelenie súhlasu na citovanie časti STN alebo časti TNI,
- pripravuje, spracováva a zverejňuje STN a TNI, ktoré boli vyhlásené vo Vestníku úradu do Portálu noriem,
- vypracováva ponuky podľa individuálnych požiadaviek používateľov a rieši administráciu používateľov služby STN-online,
- kontroluje dodržiavanie technických podmienok plnenia zmlúv o poskytovaní služby STN-online,
- zabezpečuje fakturáciu poskytovaných služieb v spolupráci s odborom ekonomiky,
- zabezpečuje grafickú úpravu, predtlačovú prípravu a tlač STN, TNI, iných technických noriem a iných periodických a neperiodických publikácií, príp. iných materiálov v gescii kapitoly úradu,
- sleduje dodržiavanie podmienok prístupu pri sprístupňovaní STN a TNI prostredníctvom Portálu noriem,
- plní povinnosti vyplývajúce z členstva SR v sieti ISONET v oblasti spolupráce členských štátov ISO pri výmene technických noriem, dokumentov a informácií z oblasti technickej normalizácie, prideľuje znaky ICS,
- udržiava fondy STN a TNI, zahraničných, európskych a medzinárodných technických noriem,
- spracúva bibliografické údaje pri vydávaní nových STN a TNI, ich zmien a opráv vydaných tlačou a prevzatých oznámením, ako aj zrušených STN a TNI, ich zmien a opráv v rámci tvorby Vestníka úradu, vrátane ich kontroly a následného zapracovania úprav do informačného systému BINOR,
- kontroluje vstupy konečných znení (imprimatúrov) STN a TNI,
- eviduje imprimované T zložky STN a TNI v databáze DISNOR a pripravuje obal imprimatúru STN a TNI,
- zverejňuje informácie o portáli noriem v zmysle § 15 ods. 2 zákona č. 60/2018 Z. z. na webovom sídle úradu,
- zodpovedá za plánovanie, riadenie a trvalé zlepšovanie procesov systému manažérstva kvality a systému manažérstva proti korupcii v oblasti poskytovania technických noriem,
- spolupracuje pri vypracúvaní interných riadiacich aktov súvisiacich so zavádzaním systému manažérstva kvality a systému manažérstva proti korupcii v oblasti poskytovania technických noriem,
- vypracováva návrhy zmlúv vo zverenej oblasti v spolupráci s kanceláriou generálneho tajomníka služobného úradu,
- zodpovedá v rámci svojej činnosti za prípravu podkladov k sprístupneniu informácií podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám,
- pripravuje podklady k návrhom zákonov a k ostatným všeobecne záväzným právnym predpisom,
- poskytuje prednáškovú, publikačnú a poradenskú činnosť vo vymedzenom rozsahu,
- vedie príručnú registratúru oddelenia národného informačného strediska pre technickú normalizáciu podľa interného predpisu, ktorým sa vydáva registratúrny poriadok a registratúrny plán úradu,
- v rámci svojej činnosti zabezpečuje ochranu a zodpovedá za bezpečnosť osobných údajov,
- plní ďalšie úlohy podľa pokynov predsedu úradu a riaditeľa odboru technickej normalizácie.
- Oddelenie medzinárodnej spolupráce pre technickú normalizáciu plní najmä tieto úlohy:
- zodpovedá za plnenie požiadaviek súvisiacich s národným členstvom v CEN, CENELEC, ISO a IEC vo vymedzenej oblasti, vrátane účasti na zasadnutiach Technickej rady CEN, Technickej rady CENELEC a ostatných určených technických a iných orgánov ISO, IEC, CEN a CENELEC,
- zodpovedá za plnenie požiadaviek vyplývajúcich z nariadenia o európskej normalizácii vo vymedzenej oblasti,
- zabezpečuje medzinárodnú spoluprácu s ISO, IEC, CEN, CENELEC, ETSI (rámcové zmluvy na medzinárodnú spoluprácu/dohody o spolupráci pri tvorbe európskych a medzinárodných noriem vypracúvaných v rámci CEN, CENELEC, ISO, IEC, nomináciu národných expertov do ich technických orgánov a zodpovedných zamestnancov v informačnom systéme BINOR, v databáze ISO Global Directory a v databáze IEC Expert Management System),
- zabezpečuje výkon všetkých činnosti NNO v ETSI a styk so Sekretariátom ETSI a spolupracuje s členmi ETSI v SR a ich národným sekretariátom pre ETSI,
- zabezpečuje verejné prerokovanie návrhu európskeho normalizačného produktu, návrhu medzinárodnej normy a návrhu inej technickej normalizačnej informácie oznámením na webovom sídle úradu,
- oznamuje vydanú európsku normu, vydaný európsky normalizačný produkt, vydanú medzinárodnú normu a vydanú inú technickú normalizačnú informáciu na svojom webovom sídle,
- zabezpečuje sťahovanie, kopírovanie a evidenciu dokumentov a vydaných technických noriem zo serverov ISO, IEC, CEN a CENELEC na server odboru technickej normalizácie a v informačnom systéme BINOR,
- zabezpečuje sledovanie dokumentov, spracúvanie podkladov a poskytovanie informácií z riadiacich orgánov pre potreby predsedu úradu a prípravu národných stanovísk na zasadania valných zhromaždení ISO, IEC, CEN a CENELEC a ďalších riadiacich a poradných orgánov na úrovni prezidentov NNO,
- vykonáva práce sekretariátu národného komitétu pre IEC a CENELEC,
- zabezpečuje administráciu prístupových práv pre spracovateľov úloh medzinárodnej spolupráce a členov TK, na serveri ISO Global Directory a IEC EXPERT Managment System,
- zabezpečuje vkladanie prekladov názvov návrhov technických noriem CEN a CENELEC na server Riadiaceho strediska CEN-CENELEC a kontrolu názvov technických noriem CEN a CENELEC v systéme PROJEX ONLINE,
- oznamuje zámer prijatia novej pôvodnej STN do CEN, CENELEC a ETSI, vrátane revízie alebo zmeny pôvodnej STN a notifikáciu o prijatých STN do sústavy STN,
- komplexne zabezpečuje agendu programu „Framework Partnership Agreement“,
- zabezpečuje administráciu záložky Technická normalizácia na webovom sídle úradu,
- zodpovedá za zverejňovanie informácií podľa zákona č. 60/2018 Z. z. na webovom sídle úradu,
- spolupracuje s oddelením technickej normalizácie pri organizovaní zasadnutí technických orgánov európskych a medzinárodných normalizačných organizácií v SR a spolupracuje pri zabezpečovaní odborných seminárov ako odborný garant,
- zodpovedá za plnenie povinností NNO voči CEN - poskytuje súčinnosť pri zabezpečovaní fungovania európskej certifikačnej značky preukazujúcej zhodu s európskymi normami – KEYMARK v SR,
- vykonáva činnosti súvisiace s funkciou delegáta vo Výbore pre normy Európskej komisie „Committee on Standards“,
- vypracováva metodické postupy a iné dokumenty na normalizačnú činnosť v súlade s metodickými pokynmi medzinárodných a európskych normalizačných organizácií,
- zodpovedá za plánovanie, riadenie a trvalé zlepšovanie procesov systému manažérstva kvality a systému manažérstva proti korupcii v oblasti medzinárodnej spolupráce pre technickú normalizáciu,
- spolupracuje pri vypracúvaní interných riadiacich aktov súvisiacich so zavádzaním systému manažérstva kvality a systému manažérstva proti korupcii v oblasti medzinárodnej spolupráce pre technickú normalizáciu,
- vypracováva návrhy zmlúv vo zverenej oblasti v spolupráci s kanceláriou generálneho tajomníka služobného úradu,
- zodpovedá v rámci svojej činnosti za prípravu podkladov k sprístupneniu informácií podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám,
- pripravuje podklady k návrhom zákonov a k ostatným všeobecne záväzným právnym predpisom,
- zabezpečuje prednáškovú, publikačnú a poradenskú činnosť vo vymedzenom rozsahu,
- v rámci svojej činnosti zabezpečuje ochranu a zodpovedá za bezpečnosť osobných údajov,
- vedie príručnú registratúru oddelenia medzinárodnej spolupráce pre technickú normalizáciu podľa interného predpisu, ktorým sa vydáva registratúrny poriadok a registratúrny plán úradu,
- plní ďalšie úlohy podľa pokynov predsedu úradu a riaditeľa odboru technickej normalizácie.
Odbor skúšobníctva a európskych záležitostí
- Odbor skúšobníctva a európskych záležitostí sa člení na útvar skúšobníctva a útvar európskych záležitostí a medzinárodných vzťahov.
- Útvar skúšobníctva plní tieto úlohy:
- navrhuje hlavné smery a koncepciu štátnej politiky v oblasti skúšobníctva a akreditácie a riadi realizáciu schválených programov,
- je koordinátorom činností orgánov dohľadu nad určenými výrobkami podľa zákona č. 56/2018 Z. z.,
- spracúva podklady a pripravuje stanoviská k návrhu právnych predpisov upravujúcich činnosť autorizovaných osôb a notifikovaných osôb, prípadne k iným dokumentom týkajúcim sa posudzovania zhody,
- pripravuje a predkladá podklady predsedovi úradu v týchto oblastiach:
- udelenie a zrušenie autorizácie rozhodnutím, ktorým sa podnikateľ alebo iná právnická osoba poverí na výkon posudzovania zhody,
- stanovisko k sťažnostiam a k porušeniu predpisov a nariadení pri posudzovaní zhody,
- rozhodnutie predsedu úradu v prvom stupni vo veci porušenia zákona č. 56/2018 Z. z.,
- vedie evidenciu dokumentov uvedených v písmene d), ako aj evidenciu výkonov jednotlivých autorizovaných osôb a notifikovaných osôb,
- vydáva rozhodnutia o prerušení správneho konania vo veci autorizácie,
- oznamuje rozhodnutia o autorizácii vo Vestníku úradu,
- vykonáva notifikáciu slovenských autorizovaných osôb Európskej komisii a ostatným členským štátom,
- metodicky usmerňuje orgán posudzovania zhody, ktorý žiada o autorizáciu, autorizované osoby a notifikované osoby a oblasť výkonu kontroly, spracúva a vydáva metodické pokyny a metodické postupy upravujúce činnosť autorizovaných osôb a notifikovaných osôb,
- predkladá požiadavky na zabezpečenie úloh posudzovania zhody v rámci RSTNaM,
- pripravuje návrhy rozhodnutí predsedovi úradu o uložení pokút za porušenie zákona č. 56/2018 Z. z., vykonáva dohľad nad výkonom štátnej politiky v oblasti akreditácie zo strany SNAS a dodržiavaním zákona o akreditácii v súlade s interným riadiacim aktom upravujúcim postup a výkon dohľadu v SNAS a zabezpečuje činnosť SNAS podľa zákona o akreditácii,
- poskytuje všeobecné informácie v oblasti posudzovania zhody verejnosti, orgánom štátnej správy a verejnej správy,
- spolupracuje na príprave a vypracovaní návrhu medzinárodných zmlúv, zabezpečuje úlohy vyplývajúce z medzinárodných dohôd a zúčastňuje sa medzinárodných rokovaní v oblasti posudzovania zhody a realizuje ich závery v praxi a plní úlohy vyplývajúce z členstva v medzinárodných organizáciách,
- sleduje vývoj a riešenie problematiky posudzovania zhody v zahraničí a získané poznatky uplatňuje pri riadení rozvoja autorizovaných osôb a notifikovaných osôb,
- zúčastňuje sa na rokovaniach pracovných skupín Komisie pre kompetentné autority,
- koordinuje činnosť pracovných skupín notifikovaných osôb pre technické predpisy z oblasti posudzovania zhody,
- v rámci svojej kompetencie vykonáva kontrolnú činnosť autorizovaných a notifikovaných osôb,
- vykonáva posudzovanie autorizačných a notifikačných požiadaviek pre akreditáciu na účely autorizácie a notifikácie (spoločné posudzovania so SNAS),
- odborne zodpovedá a predkladá odboru legislatívy podklady a zdôvodnenia k výkladu zákona č. 56/2018 Z. z.,
- zverejňuje materiály určené zákonom č. 56/2018 Z. z. na webovom sídle úradu,
- vkladá údaje o certifikátoch vydaných slovenskými autorizovanými a notifikovanými osobami pre zdravotnícke pomôcky do európskej databanky zdravotníckych pomôcok (EUDAMED),
- plní úlohy vyplývajúce z uznesenia vlády SR č. 465/1997 spojené s výkonom funkcie národného sekretariátu Stálej medzinárodnej komisie pre skúšky ručných palných zbraní (C.I.P.), zriadenej s cieľom zabezpečovať plnenie medzivládneho Dohovoru o vzájomnom uznávaní skúšobných značiek ručných palných zbraní z 1. júla 1969,
- spracúva stanoviská k rozhodnutiam a odporúčaniam C.I.P. a k ďalším pracovným dokumentom spojeným s jej činnosťou
- oznamuje prijaté Rozhodnutia C.I.P. vo Vestníku úradu,
- zabezpečuje účasť predsedu úradu a ďalších členov Stálej delegácie SR v C.I.P. na rokovaniach pracovných skupín, resp. na plenárnych zasadnutiach C.I.P.,
- zabezpečuje publikovanie v periodiku Metrológia a skúšobníctvo,
- spolupracuje s odborom legislatívy pri vypracúvaní stanovísk k rozkladom a odvolaniam podľa zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov,
- spracúva návrhy zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti týkajúcej sa činnosti útvaru skúšobníctva a podieľa sa na ich príprave po vecnej a obsahovej stránke do legislatívneho procesu v úzkej súčinnosti s odborom legislatívy,
- pripravuje podklady k pripomienkam k návrhom zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov v rámci medzirezortného pripomienkového konania týkajúcich sa činností útvaru skúšobníctva,
- vypracováva návrhy zmlúv vo zverenej oblasti v spolupráci s kanceláriou generálneho tajomníka služobného úradu,
- zodpovedá za plánovanie, riadenie a trvalé zlepšovanie procesov systému manažérstva kvality a systému manažérstva proti korupcii v oblasti skúšobníctva,
- spolupracuje pri vypracúvaní interných riadiacich aktov súvisiacich so zavádzaním systému manažérstva kvality a systému manažérstva proti korupcii v oblasti skúšobníctva,
- zodpovedá v rámci svojej činnosti za prípravu podkladov k sprístupneniu informácií podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám,
- začína správne konanie v prípade podozrenia z porušenia zákona č. 56/2018 Z. z.,
- v rámci svojej činnosti zodpovedá za plnenie uznesení vlády SR,
- v rámci svojej činnosti zabezpečuje ochranu a zodpovedá za bezpečnosť osobných údajov,
- vedie príručnú registratúru útvaru skúšobníctva podľa interného predpisu, ktorým sa vydáva registratúrny poriadok a registratúrny plán úradu,
- plní ďalšie úlohy podľa pokynov predsedu úradu a riaditeľa odboru skúšobníctva a európskych záležitostí.
- Útvar európskych záležitostí a medzinárodných vzťahov plní úlohy v oblasti koordinácie a zabezpečovania plnenia úloh súvisiacich s členstvom SR v EÚ v oblastiach kompetencií úradu, t. j. zabezpečuje efektívnu koordináciu rozhodovacích procesov pri prijímaní právnych aktov a politík EÚ vo vzťahu k vláde SR a Národnej rade SR a vo vzťahu k inštitúciám EÚ, hlavne k Rade EÚ a Európskej komisii, s cieľom realizovať účinné presadzovanie národných záujmov na európskej úrovni a plnenia úloh v oblasti medzinárodných vzťahov, najmä:
- koordinuje v rámci úradu plnenie úloh, ako aj plní úlohy vyplývajúce zo záverov pozície SR smerujúce k naplneniu cieľov Európa 2020 a Komisie pre európske záležitosti,
- v rámci úradu koordinuje prostredníctvom Rezortnej koordinačnej skupiny rozhodovací proces v záležitostiach EÚ a zabezpečuje účasť úradu v Komisii pre európske záležitosti, ako aj prípravu podkladov na rokovanie Rady pre konkurencieschopnosť, Rady pre pozemnú dopravu, Rady pre energetiku alebo iných inštitúcií EÚ,
- spracúva predbežné stanoviská SR k návrhom právnych predpisov EÚ v kompetencii úradu, vypracúva inštrukcie na rokovania COREPERu, v prípade spolugestorstva aj v spolupráci s inými rezortmi, na základe výstupov z rokovania pracovných skupín Rady EÚ,
- v rámci pôsobnosti úradu koordinuje vstupy na rokovania pracovných výborov Európskej komisie vo väzbe na výkon jej právomocí,
- zabezpečuje vecnú spoluprácu s orgánmi EÚ, najmä s Európskou komisiou a Radou EÚ v oblastiach týkajúcich sa slobodného pohybu tovaru ako jednej zo základných slobôd vnútorného trhu,
- podáva návrhy a spolupracuje pri riešení inštitucionálneho zabezpečenia acquis communautaire v pôsobnosti úradu, najmä v oblasti politík EÚ pre infraštruktúru kvality, ako aj pri rozpracúvaní dokumentov, ktoré tieto politiky reflektujú,
- zabezpečuje a v rámci úradu koordinuje spracúvanie podkladov a stanovísk pre účely rokovaní vo výboroch, pracovných skupinách a iných štruktúrach Európskej komisie, Rady EÚ a iných orgánov EÚ alebo medzinárodných organizácií, ďalej zabezpečuje a v rámci úradu koordinuje účasť na takýchto rokovaniach, ako aj plnenie úloh a komunikáciu informácií vyplývajúcich z takýchto rokovaní,
- zabezpečuje v rámci úradu obstarávanie, koordináciu a monitorovanie projektov financovaných z prostriedkov predvstupových, štrukturálnych a iných fondov EÚ, ako aj z fondov určených na rozvojovú pomoc vytvorených SR alebo medzinárodnými organizáciami,
- tvorí rozvojové projekty na účely využívania finančných prostriedkov z predvstupových nástrojov EÚ alebo z verejných zdrojov a zo štrukturálnych nástrojov EÚ, posudzuje a analyzuje prípravnú a projektovú dokumentáciu projektov hradených z európskych fondov určených pre potreby úradu alebo organizácií v zriaďovateľskej alebo zakladateľskej pôsobnosti úradu,
- vykonáva administratívnu činnosť kontraktov vo fáze realizácie projektov z európskych fondov určených pre potreby úradu alebo organizácií v zriaďovateľskej alebo zakladateľskej pôsobnosti úradu,
- vyhodnocuje realizáciu projektov z európskych fondov určených pre potreby úradu alebo organizácií v zriaďovateľskej alebo zakladateľskej pôsobnosti úradu po ich ukončení,
- spolupracuje na projektoch vzdelávania štátnej správy v oblasti európskych záležitostí,
- za oblasť slobodného pohybu tovaru koordinuje spracúvanie stanovísk k dokumentom Generálneho riaditeľstva EK pre vnútorný trh, priemysel, podnikanie a malé a stredné podniky a Generálneho riaditeľstva pre európsku susedskú politiku a rokovania o rozšírení,
- zabezpečuje transpozíciu a implementáciu európskych predpisov a medzinárodných dohôd v súlade so zákonom č. 55/2018 Z. z. o poskytovaní informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru,
- odborne zodpovedá a predkladá odboru legislatívy podklady a zdôvodnenia k výkladu zákona č. 55/2018 Z. z. o poskytovaní informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru,
- zverejňuje materiály určené zákonom č. 55/2018 Z. z. na webovom sídle úradu,
- metodicky usmerňuje, koordinuje a vykonáva proces výmeny informácií
z oblasti technických predpisov v SR podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/1535 z 9. septembra 2015, ktorou sa stanovuje postup pri poskytovaní informácií v oblasti technických predpisov a pravidiel vzťahujúcich sa na služby informačnej spoločnosti, Dohody TBT WTO a Dohody SPS WTO a nariadenia (ES) č. 764/2008 a nariadenia (ES) č. 2679/1998, - informuje zainteresované strany podľa prijatých postupov, v rámci uzatvorených medzinárodných dohôd SR a na základe predpisov EÚ o príprave technických predpisov, postupoch na posúdenie zhody a iných možných prekážkach s dosahom na medzinárodný obchod alebo slobodný pohyb tovaru (notifikačná povinnosť, multilaterálne rokovania WTO, EHK OSN, Generálne riaditeľstvo Európskej komisie pre obchod),
- zabezpečuje činnosť Centrálnej jednotky pre smernicu (EÚ) 2015/1535, Informačného strediska SR pre Dohodu TBT WTO a Dohodu SPS WTO, kontaktného miesta na výrobky podľa nariadenia (ES) č. 764/2008,
- koordinuje informačnú výmenu o prijatých opatreniach podľa nariadenia (ES) č. 764/2008 medzi SR a Európskou komisiou a vypracováva správu,
- vykonáva funkciu kontaktného miesta SR pre výmenu informácii podľa nariadenia (ES) č. 2679/1998,
- koordinuje v rámci úradu účasť na medzivládnych a zmiešaných komisiách a pripravuje v spolupráci s vecnými odbormi a organizáciami v pôsobnosti úradu vyhodnotenie medzinárodnej spolupráce,
- koordinuje v rámci úradu činnosti súvisiace s prípravou, vypracovaním a rokovaním návrhu medzinárodných zmlúv a memoránd a zúčastňuje sa medzinárodných rokovaní,
- koordinuje v rámci úradu ukladanie medzinárodných zmlúv, memoránd v príručnej registratúre odboru, v registratúrnom stredisku úradu a na Ministerstve zahraničných vecí a európskych záležitostí SR,
- spracúva, prípadne sa vyjadruje k spracovaným doložkám zlučiteľnosti a tabuľkám zhody k právnym úpravám transponujúcim smernice z oblasti slobodného pohybu tovaru,
- podieľa sa na transpozícii právnych aktov EÚ do vnútroštátnej legislatívy,
- zabezpečuje plnenie úloh vyplývajúcich z gescie nad vybranými smernicami z oblasti slobodného pohybu tovaru,
- informuje o činnosti pracovnej skupiny EHK OSN pre spoluprácu v oblasti regulácie a štandardizačných politík do činností organizácií v pôsobnosti úradu a koordinuje spracovanie výstupov SR z tejto oblasti do pracovných grémií tejto pracovnej skupiny,
- spolupracuje s odborom legislatívy pri vypracúvaní stanovísk k rozkladom a odvolaniam podľa zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov,
- spracúva podklady a pripravuje stanoviská k návrhom právnych predpisov o tom, či majú byť predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania podľa smernice (EÚ) 2015/1535 a oznámené podľa Dohody TBT WTO alebo SPS WTO alebo iných predpisov súvisiacich s činnosťou odboru, v súčinnosti s odborom legislatívy,
- spracúva návrhy zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti týkajúcej sa činnosti útvaru európskych záležitostí a medzinárodných vzťahov a podieľa sa na ich príprave po vecnej a obsahovej stránke do legislatívneho procesu v úzkej súčinnosti s odborom legislatívy,
- pripravuje podklady k pripomienkam k návrhom zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov v rámci medzirezortného pripomienkového konania týkajúcich sa činností útvaru európskych záležitostí a medzinárodných vzťahov,
- zodpovedá za plánovanie, riadenie a trvalé zlepšovanie procesov systému manažérstva kvality a systému manažérstva proti korupcii v oblasti európskej a medzinárodnej spolupráce,
- spolupracuje pri vypracúvaní interných riadiacich aktov súvisiacich so zavádzaním systému manažérstva kvality a systému manažérstva proti korupcii v oblasti európskej a medzinárodnej spolupráce,
- vypracováva návrhy zmlúv vo zverenej oblasti v spolupráci s kanceláriou generálneho tajomníka služobného úradu,
- zodpovedá v rámci svojej činnosti za prípravu podkladov k sprístupneniu informácií podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám a zabezpečuje prístup k dokumentom v držbe orgánov EÚ, ktorých pôvodcom je SR podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady č. 1049/2001 v zmysle uznesenia vlády SR č. 98/2015,
- v rámci svojej činnosti zodpovedá za plnenie uznesení vlády SR,
- v rámci svojej činnosti zabezpečuje ochranu a zodpovedá za bezpečnosť osobných údajov,
- vedie príručnú registratúru útvaru európskych záležitostí a medzinárodných vzťahov podľa interného predpisu, ktorým sa vydáva registratúrny poriadok a registratúrny plán úradu,
- plní ďalšie úlohy podľa pokynov predsedu úradu a riaditeľa odboru skúšobníctva a európskych záležitostí.
Odbor metrológie
Odbor metrológie plní tieto úlohy:
-
navrhuje hlavné smery a koncepciu rozvoja metrológie a programy rozvoja metrológie v rámci RSTNaM a riadi ich realizáciu v súčinnosti s orgánmi zodpovednými za úlohy určenými v týchto oblastiach,
-
spracúva návrhy zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti metrológie a podieľa sa na ich príprave po vecnej a obsahovej stránke do legislatívneho procesu v úzkej súčinnosti s odborom legislatívy,
-
pripravuje podklady k uplatneniu pripomienky k návrhom zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov iných rezortov v rámci medzirezortného pripomienkového konania týkajúcich sa metrológie,
-
pripravuje a predkladá predsedovi úradu návrhy rozhodnutí o autorizácii, o zmene autorizácie, o predĺžení autorizácie, o pozastavení autorizácie a o zrušení autorizácie na výkon overovania určených meradiel a výkon úradného merania, vedie zoznam autorizovaných osôb,
-
navrhuje druhy určených meradiel, technické požiadavky a metrologické požiadavky na jednotlivé druhy určených meradiel a spôsob ich metrologickej kontroly,
-
vydáva rozhodnutia o registrácii, o zmene registrácii, o pozastavení registrácii a o zrušení registrácie podnikateľov, ktorých predmetom činnosti je oprava alebo montáž určeného meradla alebo balenie označeného spotrebiteľského balenia, alebo dovoz označeného spotrebiteľského balenia a vedie zoznam registrovaných osôb,
-
vydáva rozhodnutia o prerušení správneho konania vo veci autorizácie a registrácie,
-
dáva súhlas na predĺženie lehoty používania niektorých druhov určených meradiel v čase od ukončenia ich opravy do ich následného overenia,
-
pripravuje a predkladá predsedovi úradu návrhy rozhodnutí o vyhlásení národných etalónov, o zmene rozhodnutí o vyhlásení národných etalónov a zrušení rozhodnutí o vyhlásení národných etalónov, návrhy rozhodnutí o dočasnom používaní iných ako zákonných meracích jednotiek a návrhy rozhodnutí o výnimkách z používania určených meradiel, zrušení rozhodnutia o schválení typu určených meradiel a zákaze uvádzať na trh určené meradlá,
-
usmerňuje činnosť v oblasti metrológie, metodicky riadi SMÚ, SMI, SLM a činnosť autorizovaných osôb a registrovaných osôb podľa zákona o metrológii,
-
spracúva a vydáva metodické pokyny a metodické postupy upravujúce činnosť v oblasti metrológie,
-
predkladá návrhy úloh rozvoja metrológie na príslušný rok v rámci RSTNaM,
-
pripravuje a pravidelne vyhodnocuje plnenie kontraktu na plnenie úloh uchovávania a rozvoja národných etalónov SR a ďalších úloh vyplývajúcich pre SMÚ zo zákona o metrológii,
-
spolupracuje s odbornými útvarmi zainteresovaných organizácií, vedeckými inštitúciami, vysokými školami, autorizovanými osobami a notifikovanými osobami, podnikateľskými subjektmi, orgánmi štátnej správy a s inými právnickými osobami a fyzickými osobami pri zabezpečovaní úloh metrológie,
-
sleduje vývoj a riešenie problematiky metrológie v zahraničí a získané poznatky uplatňuje pri riadení rozvoja metrológie,
-
podieľa sa na príprave, návrhu a uzatváraní medzinárodných zmlúv,
-
zúčastňuje sa medzinárodných rokovaní v oblasti metrológie,
-
zabezpečuje úlohy vyplývajúce z členstva SR v medzinárodných metrologických organizáciách a koordinuje účasť metrologických organizácií v pôsobnosti úradu na plnení týchto úloh ako aj ďalších úloh vyplývajúcich z medzinárodnej spolupráce v oblasti metrológie,
-
odborne zodpovedá a predkladá odboru legislatívy podklady a zdôvodnenia k výkladu zákona o metrológii,
-
spracúva materiály určené zákonom o metrológii a oznamy o autorizácii na uverejnenie vo Vestníku úradu,
-
spracúva materiály určené zákonom o metrológii a iné informácie na uverejnenie na webovom sídle úradu,
-
spolupracuje s odborom legislatívy pri vypracúvaní stanovísk k rozkladom a odvolaniam podľa zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov,
-
vykonáva konzultačnú činnosť v oblasti registrácie a autorizácie,
-
kontroluje splnenie autorizačných požiadaviek, poveruje výkonom splnenia autorizačných požiadaviek na mieste SMÚ alebo SLM a spoločne s SMÚ alebo SLM vykonáva kontrolu splnenia autorizačných požiadaviek na mieste,
-
kontroluje splnenie registračných požiadaviek a poveruje výkonom splnenia registračných požiadaviek na mieste SMÚ alebo SLM,
-
poskytuje pomoc a súčinnosť pri organizovaní výchovy a vzdelávania v metrológii, najmä s SMÚ, poskytuje informácie z oblasti legislatívy, prezentuje výsledky najlepšej praxe, zabezpečuje ich publikovanie v periodiku Metrológia a skúšobníctvo a v metrologických príručkách, verejnú prezentáciu na fórach a konferenciách profesijných metrologických združení,
-
vypracováva návrhy zmlúv vo zverenej oblasti v spolupráci s kanceláriou generálneho tajomníka služobného úradu,
-
zodpovedá za plánovanie, riadenie a trvalé zlepšovanie procesov systému manažérstva kvality a systému manažérstva proti korupcii odboru metrológie,
-
spolupracuje pri vypracúvaní interných riadiacich aktov súvisiacich so zavádzaním systému manažérstva kvality a systému manažérstva proti korupcii v oblasti metrológie,
-
zodpovedá v rámci svojej činnosti za prípravu podkladov k sprístupneniu informácií podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám,
-
začína správne konanie vo veci autorizácie alebo vo veci zmeny, predĺženia, pozastavenia alebo zrušenia autorizácie alebo vo veci registrácie alebo vo veci zmeny, pozastavenia alebo zrušenia registrácie,
-
v rámci svojej činnosti zodpovedá za plnenie uznesení vlády SR,
-
v rámci svojej činnosti zabezpečuje ochranu a zodpovedá za bezpečnosť osobných údajov,
-
vedie príručnú registratúru odboru metrológie podľa interného predpisu, ktorým sa vydáva registratúrny poriadok a registratúrny plán úradu,
-
plní ďalšie úlohy podľa pokynov predsedu úradu.
Odbor legislatívy
Odbor legislatívy plní tieto úlohy:
-
tvorí všeobecne záväzné právne predpisy, zabezpečuje legislatívne úlohy úradu a harmonizáciu práva SR v oblasti pôsobnosti úradu s právom EÚ,
-
zabezpečuje proces predkladania nelegislatívnych materiálov úradu do všetkých procesov pripomienkovania a schvaľovania,
-
metodicky usmerňuje činnosti pri vypracovávaní materiálov predkladaných na rokovanie vlády SR a jej poradných orgánov,
-
zabezpečuje legislatívnu prípravu návrhov zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti technickej normalizácie, metrológie, kvality, posudzovania zhody a akreditácie orgánov posudzovania zhody v spolupráci s vecne príslušným organizačným útvarom úradu,
-
v súčinnosti s organizačnými útvarmi úradu zabezpečuje pripomienkovanie materiálov v rámci medzirezortného pripomienkového konania,
-
podieľa sa na tvorbe všeobecne záväzných právnych predpisov pripravovaných ministerstvami a ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy SR,
-
pripravuje návrhy druhostupňových rozhodnutí úradu v správnom konaní,
-
rozhoduje o žiadosti SMI o predĺženie lehoty na rozhodnutie v správnom konaní,
-
vydáva rozhodnutia o prerušení správneho konania pri rozhodovaní o odvolaniach a o rozkladoch účastníkov konania,
-
začína správne konanie v prípade obnovy konania alebo preskúmania rozhodnutia mimo odvolacieho konania,
-
pripravuje podklady a vyjadrenia pri preskúmaní správnych rozhodnutí úradu súdmi,
-
vypracúva žaloby alebo podania v súvislosti so správnymi konaniami,
-
zastupuje úrad v právnych veciach pred súdmi v rámci súdnych konaní, ktorých predmetom je preskúmanie správnych rozhodnutí úradu súdmi,
-
odborne posudzuje právne úkony úradu ako ostatného ústredného orgánu štátnej správy,
-
pripravuje právne stanoviská, rozbory a výklady k otázkam v pôsobnosti úradu, najmä z oblasti správneho práva,
-
pripravuje plán legislatívnych úloh úradu ako podklad k Plánu legislatívnych úloh vlády SR,
-
pripravuje plán práce úradu ako podklad k Plánu práce vlády SR,
-
pripravuje zámer prijímania aproximačných nariadení úradu ako podklad k prijímaniu aproximačných nariadení vlády SR,
-
poskytuje vecne príslušným organizačným útvarom úradu všeobecné konzultácie v otázkach aplikácie správneho práva,
-
poskytuje nezáväzný výklad zákonov a všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných v pôsobnosti úradu na základe podkladov a v súčinnosti s vecne príslušnými organizačnými útvarmi,
-
zodpovedá v rámci svojej činnosti za prípravu podkladov k sprístupneniu informácií podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám,
-
zabezpečuje prostredníctvom tajomníka rozkladovej komisie koordináciu pri činnosti rozkladovej komisie nasledovným spôsobom:
1. vypracúvanie zápisníc zo zasadnutia rozkladovej komisie,
2. distribúcia písomností týkajúcich sa rozkladov všetkým členom rozkladovej komisie,
3. vedenie osobitnej evidencie podaných rozkladov rozkladovej komisie, -
zabezpečuje prostredníctvom predsedu rozkladovej komisie prípravu rozhodnutia predsedu úradu o rozklade,
-
zodpovedá za plánovanie, riadenie a trvalé zlepšovanie procesov systému manažérstva kvality a systému manažérstva proti korupcii odboru legislatívy,
-
spolupracuje pri vypracúvaní interných riadiacich aktov súvisiacich so zavádzaním systému manažérstva kvality a systému manažérstva proti korupcii v oblasti legislatívy,
-
v rámci svojej činnosti zodpovedá za plnenie uznesení vlády SR,
-
v rámci svojej činnosti zabezpečuje ochranu a zodpovedá za bezpečnosť osobných údajov,
-
vedie príručnú registratúru odboru legislatívy podľa interného predpisu, ktorým sa vydáva registratúrny poriadok a registratúrny plán úradu,
-
plní ďalšie úlohy podľa pokynov predsedu úradu a generálneho tajomníka služobného úradu.






Dôležité odkazy
- Vestník ÚNMS SR
- Výročná správa za rok 2018 (PDF, 2,2 MB)
- Vnútrokomunitárne pripomienkové konanie - Smernica (EÚ) 2015/1535
- Národné kontaktné miesto pre výrobky
- Zodpovedná osoba pre otázky týkajúce sa spracúvania osobných údajov dotknutých osôb (PDF, 204,6 kB)
- Antikorupčná linka (PDF, 285,6 kB)
- Podvody a nezrovnalosti (PDF, 104,8 kB)
- Prepočet jednotiek
- Centrálny register pohľadávok štátu